07 Mac 2010

Kisah Si Abdul Yang Bakhil..

Tiga orang Sahabat bernama Abdul Wahab, Abdul Wahid dan abdul Wahub. Mereka ini sangat terkenal dengan sifat kedekut yang teramat sangat.oleh kerana tercabar denga cakap-cakap orang yang mengatanya, maka mereka pun berkira-kira ingin mendermakan wangnya kepada si miskin yang terdapat di tempatnya.

Abdul Wahab pun berkata " Aku akan melukis satu bulatan di atas tanah, lalu aku akan campakkan wang aku kelangit, sekiranya wang itu jatuh didalam bulatan, maka wang itu akan menjadi milik aku, tetapi sekiranya wang itu jatuh di luar kawasan bulatan, makan ia akan menjadi milik si miskin"

Lalu Abdul Wahid pun mendapat idea juga. dia pun berkata " aku pula akan melukis satu garisan di atas tanah, lalu akan ku lambung wang aku keudara, sekiranya wang itu jatuh disebelah kanan garisan itu, maka ia akan menjadi milik aku. tetapi sebaliknya, sekiranya wang itu jatuh disebelah kiri garisan, maka ia akan menjadi milik orang miskin"

Abdul Wahib terdiam seketika, mencari ilham bagaimana pula tindakan yang harus dilakukanya. Memandangkan dialah yang paling kedekut diantara ketiga-tiganya. lalu Abdul Wahib berkata " Aku pula, aku tak akan melukis apa-apa di atas tanah. Aku akan baling wang aku keudara.. sekiranya wang itu jatuh semula ke tanah, maka wang itu milik aku, tetapi sekiranya ia tidak jatuh. Maka wang itu akan ku dermakan kepada si miskin.....

Pengajaran Cerita...
Sikap pemurah bukanlah ditentukan samada kita ada harta ataupun tidak.. Namun ia adalah soal hati. Sekiranya kita ini seorang yang pemurah, banyak cara boleh dilakukan untuk menderma. Sebaliknya kita ini BAKHIL.. bermacam-macam alasan dicipta untuk tidah memberi derma...
" TEPUK DADA TANYALAH HATI"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan